نسل اول خودروی بیامو سری یک که بی ام و ۱۲۵i نیز از این نسل است، در سال ۲۰۰۴ معرفی شد. این خودرو در ابتدا به عنوان نسخه کوچکتری از مدل محبوب بیامو سری ۳ تولید شد و در بازار خودروهای لوکس و کوچک موجودیت یافت. با گذر زمان و فروش بیشتر، بیامو سری ۱ به یک محصول مستقل تبدیل شد و به خودرویی با سبک و شخصیت خودش مبدل شد. بیامو سری یک در تیپها و بدنههای مختلف عرضه میشود. علاوه بر حالت هاچ بک (Hatchback) یا صندوقدار (Sedan)، بیامو سری یک در نسخههای ۲ در (Coupe)، ۴ در (Convertible) و با سقف جمعشونده (Foldable) نیز در دسترس هستند.
همچنین، خودروی کراساوور (Crossover) ارزانتر بیامو، با نام X1 نیز بر پایه پلتفرم مشترکی با بیامو سری یک ساخته شده است. در برخی بازارها، مانند آمریکا، X1 به عنوان محصول ارزانتر بیامو جایگزین مدلهای بی ام و ۱۲۵i و ۱۲۰i محسوب میشود.
طراحی بی ام و ۱۲۵i
بی ام و ۱۲۵i طراحی جانبی ظریف و دقیق، جزئیات زیبا و حس پختگی ارائه میدهد. در این طراحی، خطوط کوتاه و ظریفی روی بدنه قرار گرفته که به هاچبک شخصیت خاصی میبخشد. در ادامه دستگیرهها و از انتهای چراغهای عقب، خطی نسبتاً عمیق کشیده شده است که در نیمه راه به سمت گلگیر جلو محو میشود. همچنین، موازی با رکاب زیر درها، یک خط دیگر وجود دارد که در نزدیکی چرخهای عقب با انحنای جذابی به سمت بالا کشیده شده است. این جزئیات طراحی، به همراه برجستگیهای نامحسوس در محدودهی چرخها، احساس حجم بیشتری را در خودرو ایجاد میکند.
چراغهای عقب بزرگتری که شباهت زیادی به چراغهای جلوی سری ۵ دارند، با نوارهای LED داخلی و کشیدگی روی بدنه، جزئیات منحصربهفردی دارند. درپوش صندوق نیز با دو خط زاویه دار روی بدنه، حجمدهی شده است و روی سپر نیز انحنای معمول در خودروهای امروزی، از زیر چراغها تا لبه صندوق عقب دیده میشود. جایگاه پلاک در سری یک بسیار خوب است و در نسخههای فولآپشن، از پلاستیک سیاهرنگ دوری شده است.
در مجموع، ظاهر و بدنه بی ام و ۱۲۵i هاچ بک جدید بدون ایراد نیست و در مقایسه با نسل قبل، جذابیت بیشتری دارد. با طراحی دقیق و هنرمندانه، این خودرو با بدنه نسبتاً کوچک، شخصیت و ابهتی به نمایش میگذارد و زیبایی قابل قبولی دارد. ابعاد هاچ بک نیز به طول ۴۳۲۴ میلیمتر، عرض ۱۷۶۵ میلیمتر، ارتفاع سقف ۱۴۱۱ میلیمتر و فاصله محورهای ۲۶۹۰ میلیمتر است.
فضای داخلی بی ام و ۱۲۵i
فضای داخلی و کابین بی ام و ۱۲۵i نسل جدید، با رعایت زبان طراحی بیامو که در محصولات مختلف آن به کار رفته است، آشنا و جذاب برای طرفداران این برند خواهد بود. برخلاف خودروهای دیگر که در تیپهای مختلف با ادوات و آپشنهای متنوع عرضه میشوند، بیامو سری یک با حضور نمایشگر لمسی در همه نسخهها، شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند.
ضمن حضور نمایشگر لمسی، بیامو سری یک دارای طراحی شیک و منظمی است. استفاده از مواد با کیفیت، تمرکز بر جزئیات و استفاده از فضای مناسب، احساس راحتی و لطافت را در کابین فراهم میکند. صندلیهای راحت و پشتیبانی مناسب، فضای کافی برای سر و پا، و قابلیت تنظیمات گوناگون برای راننده و مسافران از جمله ویژگیهایی هستند که در فضای داخلی سری یک مشاهده میشوند.
به طور کلی، فضای داخلی و کابین بی ام و ۱۲۵i نسل جدید، با استفاده از نمایشگر لمسی و طراحی شیک و منظم، ارائه میشود و این امکان را به راننده میدهد تا به راحتی و با دسترسی آسان به امکانات مختلف، از تجربه رانندگی لذت ببرد.
در مورد پشت فرمان بی ام و ۱۲۵i ، تفاوتهایی نسبت به دیگر محصولات بیامو مانند سری ۵ قابل توجه است. در سری یک، عدم استفاده از چرم مرغوب و قطعات نقرهای رنگ متعدد روی فرمان مشاهده میشود. فرمان کوچکتر با استفاده از مواد پلاستیکی، حس لوکسی کمتری را به خودرو منتقل میکند. بخش مربوط به بوق و لوگوی سازنده در پشت فرمان، برجستگی بیشتری دارد و حجم بزرگتری دارد.
بی ام و ۱۲۵i در فضاسازی داخلی برای سرنشینان و بار بارزانی را ارائه میدهد. برای ۴ نفر بلند قد، فضای کافی در سری یک وجود دارد و حتی در ردیف عقب، فاصله قابل قبولی بین زانوها و بالای سر تا سقف وجود دارد. صندوق عقب در بیامو سری یک حجم استانداردی با ظرفیت ۳۶۰ لیتر دارد و با تاشو کردن صندلیها، ظرفیت آن به ۱۲۰۰ لیتر افزایش مییابد. به طور کلی، طراحی داخلی بیامو سری یک با توجه به بدنهای که در کلاس هاچبک دارد، بسیار رضایت بخش است و آن را در بین بهترین خودروهای این دسته قرار میدهد.
مشخصات فنی بی ام و ۱۲۵i
بی ام و ۱۲۵i از سری یک خودرویی است که با موتوری پرقدرت ارائه میشود. پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توئینتوربو در این خودرو، قدرتی به میزان ۲۲۴ اسب بخار در دور موتور ۵۲۰۰ دور بر دقیقه و گشتاوری به اندازهی ۳۱۰ نیوتنمتر از دور موتور ۱۴۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند. این قدرت به خودرو این امکان را میدهد تا در تنها ۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و به سرعت نهایی ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت برسد.
در مورد مصرف سوخت، میانگین مصرف بی ام و ۱۲۵i حدود ۵.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. با سرعت ثابت روی جاده، مصرف سوخت آن به حدود ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش مییابد، در حالی که در ترافیک شهری نزدیک به ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میشود. با توجه به این مشخصات، میتوان گفت بیامو ۱۲۵i علاوه بر قدرت و سرعت، نیز از نظر مصرف سوخت نسبتاً کارآمد است.
امکانات بی ام و ۱۲۵i
بی ام و سری یک و بی ام و ۱۲۵i با توجه به جایگاه خود در کلاس خودروهای لوکس، امکانات رفاهی و تجهیزات اضافه بسیاری را در اختیار راننده و مسافران قرار میدهد. در زیر به برخی از آپشنها و امکانات رفاهی موجود در این خودروها اشاره میکنیم:
- سیستم ناوبری: بیامو سری یک مجهز به سیستم ناوبری حرفهای است که امکاناتی مانند نمایشگر ۸.۸ اینچی با رابط کاربری آسان، نقشههای آنلاین و آفلاین، راهنمای صوتی، اطلاعات ترافیک و اتصال به سرویسهای آنلاین را فراهم میکند.
- سیستم صوتی: سیستم صوتی بیامو با برند مشهور Harman Kardon یا گاهی با برند بیامو (BMW) خود مجهز به بلندگوهای قدرتمند، سابووفر، و رادیو سیستم صوتی است که تجربهی صوتی بینظیری را در داخل خودرو ارائه میدهد.
- صندلیهای گرمایشی و خنککننده: صندلیهای جلو و عقب با قابلیت گرمایش و خنککننده مجهز شدهاند تا راحتی بیشتری در طول سفر فراهم کنند.
- سیستم پارکینگ: برخی از مدلهای بیامو سری یک دارای سیستم پارکینگ هوشمند هستند که با استفاده از سنسورها و دوربینها، به راننده در پارک کردن خودرو کمک میکند و هشدارها و نمایشگرهای مناسبی را فراهم میکند.
- سقف پاناروما: برخی از مدلهای بیامو سری یک دارای سقف پاناروما هستند که امکان داشتن دید بیشتر به فضای بیرونی و تجربهی روشنایی طبیعی را به مسافران میدهد.
- سیستم تهویه: سیستم تهویه خودروی بیامو با قابلیت کنترل دو منطقهای و چندمنظوره، هوشمندی برای حفظ شرایط آرام و راحت در داخل خودرو فراهم میکند.
- اتصالات و امکانات ارتباطی: بیامو سری یک با استفاده از فناوری بلوتوث، USB، وایفای و Apple CarPlay/Android Auto، امکان اتصال گوشیهای هوشمند و استفاده از اپلیکیشنها و خدمات آنلاین را فراهم میکند.
- قابلیت حرکت با لاستیک پنچر: بیامو سری یک دارای قابلیت حرکت با لاستیک پنچر (Run flat tires) است. این ویژگی به راننده اجازه میدهد در صورت پنچر شدن لاستیک، به محل مناسب برای تعمیر مراجعه کند، بدون اینکه لازم باشد لاستیک را فورا تعویض کند.
ایمنی بیام و ۱۲۵i
بیامو سری یک و بیام و ۱۲۵i در تست تصادف و آپشنهای ایمنی مورد بررسی قرار گرفته و موفق به دریافت ۵ ستاره از بنیاد ایمنی خودروهای اروپا (Euro NCAP) در سال ۲۰۱۲ شده است. این ارزیابی شامل ایمنی سرنشینان بالغ و کودکان، حفاظت عابران پیاده و آپشنهای حفاظتی بوده است.
بر اساس گزارش بنیاد ایمنی خودروهای اروپا در آن زمان، سری یک برای سرنشین بالغ دارای ۹۱ درصد ایمنی در برخوردهای مختلف بوده و برای کودکان و سرنشینان ردیف دوم ۸۳ درصد ایمنی را تضمین میکرده است. علاوه بر این، با توجه به این گزارش، در صورت تصادف، عابران پیاده نیز ۶۳ درصد احتمال زنده ماندن را داشتهاند. امتیاز مربوط به آپشنهای حفاظتی نیز بهطور میانگین ۸۶ درصد محاسبه شده است.
بیامو سری یک با داشتن ۶ کیسه هوا، از جمله ۲ عدد ایربگ اصلی و ۲ عدد ایربگ جانبی برای سرنشینان جلو و ۲ عدد ایربگ پردهای سراسری، به صورت استاندارد در ایمنی خودرو تأکید میکند. این کیسههای هوا به منظور کاهش صدمات در صورت بروز تصادف و حفظ ایمنی سرنشینان مورد استفاده قرار میگیرند.
همچنین، بیامو سری یک با طراحی کابین مقاوم (passenger cell) بهبود کنترل ضربات ناشی از برخورد را هدف قرار داده است. فناوری حفظ تعادل بیامو (Dynamic Stability Control) و ترمزهای قدرتمند و هوشمند ضد قفل (ABS) نیز در ایمنی خودرو نقش مهمی ایفا میکنند. همچنین، آمادهسازی ترمز پیش از تصادف (Approach control warning) نیز به افزایش ایمنی خودرو در شرایط اضطراری کمک میکند.
رانندگی با بیام و ۱۲۵i
رانندگی با بیامو سری یک، حتی در نسخه ارزانتر آن، تجربهای لذت بخش و هیجانانگیز است. خودروهای هاچ بک، به طور عمومی، به راننده احساس بیشتری از هیجان و شتاب میدهند و این خصوصیت در محصولات بیامو نیز به خوبی قابل مشاهده است. مدلهای بیام و ۱۲۵i و ۱۲۰i با زمانی بین ۶ تا ۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست مییابند و به نظر میرسند که عملکرد بسیار قابل قبولی دارند.
در ضمن، مدیریت فعال سیستم تعلیق و فنربندی نیز باعث میشود رانندگی در پیچهای تند به بهترین شکل صورت پذیرد و به لطف انتقال نیرو در چرخهای عقب، رانندگی اسپرت و حتی دریفت کردن ممکن میشود. اما باید به عنوان یک نکتهی منفی، لرزشی که در فرمان به هنگام درجا کار کردن خودرو وجود دارد را بیان کنم که برای یک خودروی در کلاس بیامو، ممکن است اهمیت داشته باشد.
جمع بندی بیام و ۱۲۵i
بیامو سری یک و بیام و ۱۲۵i ، از نظر راحتی استفاده روزانه، نمرهی کامل را کسب کرده است. مصرف سوخت کم، فنربندی نرم و لذت کار با آپشنها، از جمله نکات مثبتی هستند که رانندگی با مدلهای ۱۲۰i و ۱۲۵i را لذت بخش میکنند. از منظر ایمنی نیز، فناوریهایی نظیر ترمز خودکار و سیستم تشخیص عابران (در نسخهی فول آپشن)، به سرنشینان احساس آرامش میدهند. همچنین، جویاستیک روی کنسول، خدمات و سرگرمیهای آنلاین (Online Entertainment)، رابط هوشمند تبادل اطلاعات بین خودرو و گوشی هوشمند (Connected Drive)، ناوبری مدرن ماهوارهای (navigation system Professional) و مودهای رانندگی اسپرت، نرم (Comfort) واکو پرو (ECO PRO)، تجربهی بینظیری از جدیدترین فناوریهای خودرو را برای کاربران بیامو سری یک فراهم میکنند.
با این حال، بجز قیمت بالا، شما ایراد دیگری از بیام و ۱۲۵i نمی توانید بگیرید. برای افراد ساکن کشورهای در حال توسعه مانند ایران، پرداخت هزینه بالا برای خرید یک خودروی کامپکت، عجیب به نظر میرسد و حتی افراد ثروتمند نیز ترجیح میدهند از یک خودروی ارزان تر به عنوان خودروی دوم استفاده کنند. بنابراین، بیامو سری یک و بیام و ۱۲۵i در ایران تنها مناسب علاقهمندان به خودروهای اسپرت آلمانی با بودجه بالا خواهد بود، زیرا واردات تمامی محصولات ساخت مرسدس بنز و پورشه به دلیل ممنوعیت قانونی ممکن نیست.