به نقل از سراسر وب در صادقی کاستوم؛

آلپینا رودستر لیمیتد ادیشن یا RLE یکی از کمیاب‌ترین خودروهای دوران معاصر محسوب می‌شود. این خودرو بر پایه عجیب‌ترین محصول چند دهه اخیر بی ام و یعنی Z1 شکل گرفته است.

آیا می‌توانید تصور کنید که بی ام و امروز خودرویی همچون Z1 را بسازد؟ حتی کوچک‌ترین شانسی برای بررسی ایده تولید چنین محصول منحصربه‌فردی وجود ندارد، خودرویی که برای طیف محدودی از مشتریان توسعه یافته بود. بی ام و امروز فرسنگ‌ها با آنچه در سال‌های قبل دیده بودیم فاصله دارد چراکه ژرمن‌ها در دهه‌های قبل خودروهای عجیبی می‌ساختند که البته یکی از آن‌ها همین Z1 رودستر با درب‌های نمادین کشویی رو به پایین است. Z1 خودروی کمیابی محسوب می‌شود اما آیا می‌دانستید نسخه‌ای کمیاب‌تر از آن توسط آلپینا و با نام رودستر لیمیتد ادیشن تولید شده است؟

زمانی که Z1 برای اولین بار معرفی شد یک رودستر سبک‌وزن و کوچک با قدرت متوسط و تمرکز بالا روی هندلینگ را شاهد بودیم. پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۵ لیتری این خودرو از ۳۲۵i E30 گرفته شده بود و ۱۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. یک گیربکس ۵ سرعته دستی نیز نیرو را به چرخ های عقب می‌فرستاد. البته آلپینا از این قدرت راضی نبود و حجم پیشرانه را به ۲.۷ لیتر و قدرت و گشتاور آن را به ۲۰۰ اسب بخار و ۲۶۱ نیوتون متر رساند. بر اساس بررسی مجله اتو موتور اند اسپرت در سال ۱۹۸۷، آلپینا رودستر لیمیتد ادیشن می‌توانست در عرض ۷.۱ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد که بهبود قابل‌توجهی را نسبت به زمان ۸.۴ ثانیه‌ای Z1 نشان می‌داد. حداکثر سرعت این خودرو نیز به ۲۱۹ کیلومتر در ساعت می‌رسید که اگرچه در مقایسه با استانداردهای کنونی به چشم نمی‌آید اما برای رودستری کوچک با فاصله بین محوری کوتاه در دهه ۸۰ میلادی عملکرد بسیار خوبی است.

نکته سورپرایز کننده اینکه آلپینا خیلی سیستم تعلیق Z1 را ارتقا نداد، چیزی که امروزه کاملاً در خودروهای آلپینا دیده می‌شود. البته به خاطر اینکه سیستم تعلیق عقب Z1 بسیار خوب بود بنابراین آلپینا فقط فنرهای جلو را کوتاه‌تر کرد. این شرکت تنها ۶۶ دستگاه از خودروی یاد شده را تولید و نیمی از آن‌ها را راهی ژاپن کرد و نیم دیگر نیز در قاره اروپا باقی ماند. به همین خاطر با خودروی بسیار کمیابی طرف هستیم.

یکی از کلکسیونرهای مشهور آن زمان اعلام کرد این خودرو سریعاً باید خریداری شده و راهی گاراژ شود اما ما به‌شخصه با چنین عقیده‌ای مخالف هستیم چراکه باید از این خودروها نهایت لذت برد. هرچند تمامی مالکان آلپینا رودستر لیمیتد ادیشن به حرف آن کلکسیونر گوش کردند و بنابراین چنین خودرویی را نمی‌توانید در معابر عمومی ببینید. یکی از نمونه‌های تمیز این خودرو در سال ۲۰۱۹ با قیمت ۱۰۶,۴۰۰ دلار در حراجی فروخته شد که برای چنین رودستر کوچکی قیمت بالایی است اما در مقایسه با قیمت‌های دیوانه‌وار سایر خودروها خیلی به چشم نمی‌آید. صرف‌نظر از تیراژ تولید کم و ارزش بالا، یاد کردن از دورانی که بی ام و خودروهای دیوانه‌واری می‌ساخت لذت‌بخش است. چنین چیزی در روزگار کنونی اصلاً دیده نمی‌شود. نه خبری از ریسک کردن است و نه خلاقیت و نوآوری و نه ایده‌های جدید. خودروسازان فقط به تولید محصولات سودده که باب میل مشتریان هدف باشند فکر می‌کنند و این امر طرفداران واقعی را سرخورده کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵ از مجموع ۲ رای ۴۹ دقیقه پیش خواندن این مطلب ۲ دقیقه زمان میبرد

توجه! این مقاله برای اولین توسط صادقی کاستوم از سراسر وب گردآوری و منتشر شده است.

ارتباط با مجموعه:

صادقی کاستوم، بزرگترین مرکز خدمات خودرو و دیتیلینگ در ایران، ارائه دهنده خدمات نانو سرامیک، سقف کهکشانی، رینگ اسپورت و کاور بدنه، شیشه دودی ماشین، صافکاری PDR و چرم فرمان می باشد که می توانید برای استفاده از خدمات به آدرس اصفهان، خیابان حکیم نظامی، مجموعه صادقی کاستوم به شماره تماس ۰۹۱۳۲۱۰۷۸۳۳ مراجعه نمایید.

امتیاز دهید