نقد و بررسی بی ام و Z4 مدل ۲۸i
نسل اول Z4 (کد اتاق E85) که در سال ۲۰۰۲ معرفی شد، با دو نوع اتاق رودستر و کوپه در بازار حضور داشت. اتاق رودستر این مدل دارای سقف پارچهای بود و تا سال ۲۰۰۸ تولید میشد. سپس در سال ۲۰۰۹، بی ام و نسل دوم Z4 را معرفی کرد که تنها در نسخه رودستر تولید میشد. در این نسخه، بی ام و از سقف تا شونده فلزی استفاده کرد و یکی از پیشرفتهای مهم آن بود. این مدل تا سال ۲۰۱۶ روی خط تولید قرار داشت و با موفقیت قابل توجهی در بازار جهانی و بازار ایران به فروش رسید.
بی ام و Z4 مدل ۲۸i
در سال ۲۰۱۳، بی ام و مدل فیس لیفت (LCI) Z4 را معرفی کرد. این مدل شامل تغییراتی مانند استفاده از چراغهای LED و مواد با کیفیت بالاتر در کابین بود. همچنین، دو تیپ جدید به تیپهای خودرو اضافه شد. و در نهایت، در سال ۲۰۱۸، بی ام و نسل سوم Z4 را با کد G29 معرفی کرد. این نسخه همچنان روی خط تولید قرار دارد. در این نسل، بی ام و به سقف پارچهای بازگشت کرده است، در حالی که نسخه کوپه دیگر در دسترس نیست. این موضوع ممکن است برخی از خریدارانی که به سقف پارچهای علاقه ندارند را ناراضی کند، اما احتمالاً به علت تلاش بی ام و برای کاهش وزن خودرو و محدودیتهای فضایی، این تصمیم گرفته شده است.
فضای داخلی بی ام و Z4 مدل ۲۸i
داخل کابین بی ام و Z4 مدل ۲۸i نسبت به سبک طراحی معمولی محصولات بی ام و، شخصیت مستقل تری دارد و تنها بخشهایی مانند نشان دهندهها و اهرم دسته دنده با سایر محصولات بی ام و مشترک هستند. کنسول میانی بی ام و Z4 مدل ۲۸i دارای طرحی جدید و متفاوت است و کنترلرهای دایرهای روی داشبورد جذابیت خاصی دارند. حالت طراحی داخلی خودرو طوری است که شما حس نشستن در یک خودروی بزرگ را تجربه میکنید.
نمایشگر بی ام و Z4 مدل ۲۸i نیز قابلیت قرارگیری در حالت برقی را دارد، به این معنی که میتوان آن را پنهان کرد و زمانی که به آن نیاز ندارید، با فشار دادن یک کلید فعالسازی آن را نمایان کنید. از نظر کیفیت متریال و مونتاژ، بی ام و Z4 مدل ۲۸i در همان رده بی ام و سری ۳ قرار دارد و هیچ نقصی از این نظر در آن وجود ندارد. با این توضیحات، میتوان نتیجه گرفت که داخل کابین Z4 مدل ۲۸i از کیفیت بالا و طراحی جذابی برخوردار است.
طراحی بی ام و Z4 مدل ۲۸i
این خودرو همیشه بر اساس استایل اسپرت، خشونت چهره و طراحی عریض شناخته میشود و این ویژگیها در تمام نسلهای Z4 وجود دارند. در نسل دوم، خشونت چهره به اوج خود رسیده است و جلوی خودرو با چراغهای اخمو، جذابیت اصلی بی ام و Z4 مدل ۲۸i است. ترکیب این چراغها و حلقههای دوبل درون آنها با جلوپنجره خاص بی ام و، نمای زیبایی را ایجاد کرده است. پروفایل کلی طراحی نیز به گونهای است که خودرو عریض تر به نظر میرسد.
در نمای جانبی، بی ام و Z4 مدل ۲۸i نه تنها از سایر محصولات بی ام و متفاوت است، بلکه در میان رقبا نیز طراحی خاص و منحصر به فردی دارد. طول کاپوت بیشتر بخشی از خودرو را به خود اختصاص داده است و لوگوی بی ام و در کنار خودرو نیز دیده میشود. لوگوی بی ام و همچنین به صورت چراغ راهنمای جانبی درون خودرو قرار دارد. طراحی سقف نیز به خوبی انجام شده است و در هنگام بسته بودن کاملاً در کلاس کوپه خودنمایی می کند. طراحی رینگها نیز همچنان عالی است، همانطور که از بی ام و انتظار میرود. در نمای عقب، بی ام و Z4 مدل ۲۸i یکی از عضلانیترین ظاهرهای عقب خودروها را به نمایش میگذارد. طراحی چراغهای عقب و خطوط با دقت بالا انجام شدهاند و به شدت جذاب هستند. قرارگیری سومین چراغ ترمز روی صندوق عقب نیز یکی از جزئیات قابل توجه است. با این توضیحات، میتوان نتیجه گرفت که طراحی بی ام و Z4 مدل ۲۸i شامل جزئیات زیبا، خشونت چهره، و ظاهر عریض است.
مشخصات فنی بی ام و Z4 مدل ۲۸i
مشخصات بی ام و Z4 مدل ۲۸i به صورت زیر است:
- نام مدل: Z4 sDrive28i
- موتور: موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ با ۴ سیلندر
- کد موتور: N20
- قدرت: ۲۴۵ اسب بخار
- گشتاور: ۳۵۰ نیوتن متر
- شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۵.۷ ثانیه
- نوع گیربکس: گیربکس دستی ۶ سرعته یا گیربکس خودکار ۸ سرعته
- سیستم پیشرانه: پشت برقی (RWD)
- نوع سقف: سقف قابل جمع و جور قابل بستن و باز کردن اتوماتیک
- وزن خودرو: تقریباً ۱,۴۰۰ کیلوگرم
موتور بی ام و Z4 مدل ۲۸i
روی کاغذ، موتور بی ام و Z4 مدل ۲۸i بسیار عالیست. بیامو ادعا میکند که موتور ۲ لیتری توربوشارژر ۲۴۰ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه و ۲۶۰ پوند فوت نیرو در دور پایین ۱۲۵۰ دور در دقیقه تولید میکند. حد قرمز گشتاور ۷۰۰۰ دور در دقیقه است. در مقایسه با موتور شش سیلندری تنفس طبیعی Z4 2011، موتور جدید ۱۵ اسب بخار کمتر است اما ۴۰ پوند فوت بیشتر نیرو تولید می کند. همچنین با توجه به اینکه دو سیلندر کمتر دارد، کوتاهتر نیز هست و اکثریت جرم موتور پشت خط محور جلو قرار دارد.
در بازار، بی ام و Z4 نسل دوم با ۷ کد مختلف در دسترس است. این کدها عبارتند از ۱۸i، ۲۰i، ۲۳i، ۲۸i، ۳۰i، ۳۵i و ۳۵is. با این حال، تمامی این کدها در بازار ایران قابل دسترس نیستند. یک ویژگی جالب در مورد مشخصات فنی بی ام و Z4 مدل ۲۸i این است که هیچ موتور دیزلی در این خودرو وجود ندارد و تمامی مدلها از موتورهای بنزینی استفاده میکنند. علاوه بر این، بی ام و Z4 یکی از معدود محصولات بی ام و است که نمیتوان آن را با سیستم چهره به چهره محرک ایکس درایو تهیه کرد.
ضعیفترین مدل بی ام و Z4 مدل ۲۸i ، sDrive18i است. این مدل از موتور ۲ لیتری توربو ۴ سیلندر بنزینی با کد N20 استفاده میکند. موتور این مدل توانایی تولید ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. زمان شتاب صفر تا صد کیلومتر برای این مدل ۸ ثانیه است. مدل بعدی، sDrive20i نام دارد و از همان موتور N20 استفاده میکند، اما با قدرت خروجی بیشتری که معادل ۱۸۱ اسب بخار و ۲۷۰ نیوتن متر است. این مدل قادر است در زمان ۶.۹ ثانیه به سرعت صفر تا صد کیلومتر برسد.
مدل بعدی sDrive23i از موتور ۶ سیلندر خطی تنفس طبیعی با کد N52 استفاده میکند. این موتور ۲.۵ لیتری توانایی تولید ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. تولید این مدل در سال ۲۰۱۱ متوقف شد و بی ام و سپس با موتورهای شش سیلندر تنفس طبیعی خداحافظی کرد. نسخه بعدی، sDrive28i نام دارد و کد آن در سایر محصولات بی ام و به فراوانی یافت میشود. این مدل از نسخه قدرتمند موتور N20 با ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور بهره میبرد و میتواند در ۵.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
سپس به مدل sDrive30i میرسیم که از موتور ۳ لیتری N52 تنفس طبیعی استفاده میکند. این موتور قدرت ۲۵۵ اسب بخار و گشتاور ۳۱۰ نیوتن متر را تولید میکند و قادر است در ۶.۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. کد قدرتمند بعدی، sDrive35i است که موتور ۳ لیتری توئین توربو شش سیلندر با کد N54 در آن قرار دارد. این مدل قدرت ۳۰۲ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر دارد و شتاب آن معادل ۵.۱ ثانیه است. این خودرو به راحتی قادر است با مدلهای هشت سیلندر رقابت کند.
قویترین نسخه بی ام و Z4 که با کد sDrive35is شناخته میشود، در بازار ایران نیز موجود است. این مدل از نسخه تقویت شده موتور N54 استفاده میکند و توانایی تولید ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. با این مشخصات، sDrive35is در زمان ۴.۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و به عنوان خودرویی اسپرت، در خیابان ها قدرت نمایی می کند.
بی ام و Z4 در نسخههای مختلفی با گیربکسهای ۶ دنده دستی، ۶ دنده خودکار، ۸ دنده خودکار و ۷ دنده دوبل کلاچ در دسترس است. در بازار ایران، بیشتر نسخهها دارای گیربکس خودکار هستند و احتمالاً نسخه دستی وارد نشده است. گیربکس دوبل کلاچ نیز فقط در نسخه قدرتمند آن مشاهده میشود.
جمع بندی بررسی بی ام و Z4 مدل ۲۸i
بی ام و Z4 مدل ۲۸i را می توان از محبوب ترین خودروهای اسپرت و کوپه از سری ۳ و نسل جدید شرکت بی ام و دانست. هرچند بی ام و Z4 در مدل های متعددی تولید شده است، اما مدل ۲۸i از قدرتمندترین مدل هاست و طرفداران بیشتری به خصوص در ایران دارد طراحی این خودروی آلمانی علاوه بر اینکه از همان سبک خشن و جذاب بی ام و پیروی کرده، اما شخصیت مستقلی برای خود دارد و به خصوص در طراحی داخلی، یکی از بزرگترین فضاها را برای سرنشینان فراهم کرده است. در مجموع می توان بی ام و Z4 مدل ۲۸i می تواند یکی از گزینه های جدی برای اسپرت سواران و کوپه دوستان باشد.