برای اولین بار به نقل از وب سایت صادقی کاستومز؛
آشوب در بازار خودرو ایران با طرحی که نتیجهای جز گرانی نداشت
طرحهای بیسرانجام و جدید وزارت صمت موجب آشوب در بازار خودرو ایران و علت اصلی افزایش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی در هفتههای اخیر شده است.
اگر اخبار خودرو را در گجت نیوز دنبال کرده باشید، احتمالا مطلع هستنید که دو خودروساز بزرگ ایرانی یعنی سایپا و ایران خودرو مجوز فروش ۱۲۰ هزار دستگاه را تا پایان سال ۱۴۰۲ از وزارت صمت دریافت کردهاند. این محصولات قرار است با قیمتی جدید که تنها ۵ درصد زیر قیمت بازار حال حاضر است با تحویل فوری به دست مردم برسند. اکنون ۲ هفتهای از صدور این مجوز توسط وزارت صمت میگذرد، اما هنوز فروش هیچ خودرویی یا ثبت نامی برای این طرح به ثبت نرسیده است. اما اطلاع بازاریان از وجود چنین طرحی، سبب افزایش قیمتها شده است.
با انتشار خبر ارائه این مجوز از سوی وزارت صمت به خودروسازان و از بین رفتن قیمتگذاری دستوری محصولات تولید داخل برای سال ۱۴۰۳، شاهد شوک افزایش قیمتی برای همه محصولات تولید داخل و مونتاژ بودیم. البته نمیتوان تقصیر تمام این افزایش قیمت خودرو را گردن این طرح انداخت و موارد دیگری نیز وجود دارند که در گرانی اخیر دخیل هستند؛ مثلا افزایش نرخ ارز که در هفتههای اخیر نرخ دلار و سایر ارزها رشد ۵ تا ۱۰ درصدی داشته و بهصورت مستقیم بر بازار خودرو تاثیر میگذارد یا میتوان به طرح واردات خودروهای صفر و کارکرده خارجی اشاره کرد. امید داشتن به اجرا شدن چنین طرحی سبب شده بود تا مردم دست از خرید محصولات داخلی و مونتاژی بردارند و منتظر محصولات باکیفیت خارجی باشند که امیدشان مایوس شد.
اما فروشندگان خودرو مقصر افزایش قیمت خودروهای داخلی را طرح جدید وزرات صمت برای عرضه خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار میدانند. چرا که با اعلام این خبر و کاهش صدور فاکتور، التهاب در بازار ایجاد شده و میخواهند نفع اصلی افزایش قیمتها را وارد جیب خود کنند. با مقایسه قیمتهای فعلی بازار با ماه گذشته شاهد افزایش قیمت ۳۰ تا ۸۰ میلیون تومانی برای محصولات داخلی هستیم. مثلا خودروی ۳۴۷ میلیون تومانی کوییک، امروز با ۳۹۰ میلیون تومان هم به فروش نمیرسد و فروشندگان دست نگه داشتهاند تا سیر صعودی افزایش قیمت محصولات تکمیل شود.
محصولات ایران خودرو نیز از قاعده جدید بازار مستثنی نیستند. بهعنوان نمونه قیمت دنا اتومات با افزایش قیمت ۱۲ میلیون تومانی از ۸۱۰ میلیون به ۹۳۰ میلیون تومان رسیده است. پژو پارس نیز از افزایش قیمتها جا نمانده است و اکنون قیمتی معادل ۵۹۰ میلیون تومان دارد.
اکنون که داریم به بازار شب عید خرید و فروش خودروها نزدیک میشویم بهتر است دولت برای جبران اشتباهات خود، راهکاری برای افزایش قیمت خودروهای داخلی بیاندیشد.
قیمت روز خودروهای ایران خودرو در بازار (۲۹ دی ماه)
نام خودرو | قیمت کارخانه خودرو (تومان) | قیمت بازار (تومان) |
پژو پارس سال با موتور XU7P | 257.786.694 | 600,000,000 |
پژو پارس سال سفارشی ELX با موتور XU7P | 327.600.000 | 650,000,000 |
پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P | 288.373.905 | 630,000,000 |
پژو پارس TU5 | 272.969.670 | 740,000,000 |
پژو ۲۰۷i دستی فرمان برقی | ۳۱۸.۱۴۴.۰۴۰ | ۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷i دستی فرمان برقی با سقف شیشهای | ۳۴۳.۴۱۵.۸۳۷ | ۷۲۵,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷i اتومات ۶ سرعته MC با موتور TU5P | 417.760.034 | 825,000,000 |
سورن پلاس جدید | ۳۳۱.۲۸۴.۶۵۵ | ۶۵۵,۰۰۰,۰۰۰ |
سورن پلاس دوگانه سوز | ۳۷۲.۴۰۷.۰۵۴ | ۶۹۵,۰۰۰,۰۰۰ |
تارا دستی | ۳۹۳.۱۳۴.۱۴۹ | ۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
تارا اتومات | ۴۹۰.۵۵۱.۴۴۲ | ۸۷۵,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس توربو شارژ اتومات | ۵۴۴.۰۴۵.۳۹۰ | ۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ | – | ۵۵۹,۰۰۰,۰۰۰ تا ۵۷۷,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس دندهای توربو مدل ۱۳۹۹ | – | ۶۶۷,۰۰۰,۰۰۰ تا ۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس اتومات توربو مدل ۱۴۰۰ | – | ۷۵۴,۰۰۰,۰۰۰ تا ۸۱۶,۰۰۰,۰۰۰ |
هایما S5 اتومات توربو ۶ سرعته ۱۴۰۲ | – | ۱,۳۲۰,۰۰۰,۰۰۰ |
هایما S5 اتومات توربو ۶ سرعته ۱۴۰۱ | – | ۱,۱۲۳,۰۰۰,۰۰۰ تا ۱,۱۵۷,۰۰۰,۰۰۰ |
هایما S7 توربو ۱۴۰۲ | – | ۱,۶۶۰,۰۰۰,۰۰۰ |
هایما S7 توربو ۱۴۰۱ | – | ۱,۴۱۸,۰۰۰,۰۰۰ تا ۱,۴۶۲,۰۰۰,۰۰۰ |
هایما S8 توربو ۱۴۰۲ | – | ۱,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس LX مدل ۱۴۰۰ | – | ۵۶۶,۰۰۰,۰۰۰ تا ۶۱۴,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس LX مدل ۱۴۰۱ | – | ۶۳۴,۰۰۰,۰۰۰ تا ۶۸۶,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ دنده مدل ۱۴۰۱ | – | ۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰ تا ۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ | – | ۶۹۶,۰۰۰,۰۰۰ تا ۷۵۴,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۱۳۹۹ | توقف تولید | ۴۶۱,۰۰۰,۰۰۰ تا ۴۹۹,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل ۱۴۰۰ | توقف تولید | ۴۹۰,۰۰۰,۰۰۰ تا ۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
سمند LX EF7 مدل ۱۴۰۰ | توقف تولید | ۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰ تا ۴۵۸,۰۰۰,۰۰۰ |
سمند LX دوگانه مدل ۱۴۰۰ | توقف تولید | ۴۶۶,۰۰۰,۰۰۰ تا ۵۰۴,۰۰۰,۰۰۰ |
قیمت روز خودروهای سایپا در بازار (۲۹ دی ماه)
نام خودرو | قیمت کارخانه خودرو (تومان) | قیمت بازار (تومان) |
ساینا S تیپ DA مدل ۱۴۰۲ |
۳۲۲.۰۰۰.۰۰۰ | ۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
ساینا S دوگانه | ۲۸۳.۰۰۰.۰۰۰ | ۴۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
ساینا S اتوماتیک | ۳۳۰.۹۳۲.۰۰۰ | ۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰ |
کوییک ۱۴۰۲ دنده ای GX-L | 281.000.000 | 394,000,000 |
کوییک S | 287.000.000 | 390,000,000 |
کوییک پلاس اتومات | ۳۳۶.۰۰۰.۰۰۰ | ۴۹۵,۰۰۰,۰۰۰ |
کوییک R تیپ DA | 255.999.000 | 389,000,000 |
کوییک R مدل CVT تیپ DA | 338.484.000 | 338,000,000 تا ۳۶۸,۰۰۰,۰۰۰ |
شاهین G با ترمز ESC دندهای | ۴۳۵.۰۰۰.۰۰۰ | ۶۶۰,۰۰۰,۰۰۰ |
اطلس تیپ G | 406.000.000 | – |
نیسان آپشنال | ۴۲۹.۵۰۰.۰۰۰ | ۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰ |
نیسان آپشنال (هیدرولیک) | ۴۴۶.۰۰۰.۰۰۰ | ۵۵۰.۰۰۰.۰۰۰ |
نیسان دوگانه آپشنال | ۴۸۵.۰۰۰.۰۰۰ | ۵۹۵,۰۰۰,۰۰۰ |
نیسان دیزل | ۵۵۶.۴۵۴.۰۰۰ | ۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰ |
چانگان CS35 تیپ ۲ | – | ۷۷۸,۰۰۰,۰۰۰ تا ۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰ |
کیا سراتو | – | ۱,۵۸۴,۰۰۰,۰۰۰ تا ۱,۷۱۶,۰۰۰,۰۰۰ |
سورنتو ۲۰۱۸ | – | ۴,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تا ۵,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
آریو اتومات ۱۴۰۰ | – | ۶۶۲,۰۰۰,۰۰۰ تا ۷۱۸,۰۰۰,۰۰۰ |
کوییک ۱۴۰۲ دنده ای | – | ۳۸۶,۰۰۰,۰۰۰ |
پراید ۱۱۱ مدل ۱۳۹۹ | توقف تولید | ۲۷۸,۰۰۰,۰۰۰ تا ۳۰۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پراید ۱۳۱ مدل ۱۳۹۹ | توقف تولید | ۲۵۹,۰۰۰,۰۰۰ تا ۲۸۱,۰۰۰,۰۰۰ |
پراید ۱۳۲ مدل ۱۳۹۸ | توقف تولید | ۲۴۵,۰۰۰,۰۰۰ تا ۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰ |
تیبا SX مدل ۱۴۰۱ | توقف تولید | ۲۸۸,۰۰۰,۰۰۰ تا ۳۱۲,۰۰۰,۰۰۰ |
تیبا ۲ EX مدل ۱۴۰۱ | توقف تولید | ۳۰۷,۰۰۰,۰۰۰ تا ۳۳۳,۰۰۰,۰۰۰ |
تیبا ۲ پلاس مدل ۱۴۰۰ | توقف تولید | ۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰ تا ۳۲۲,۰۰۰,۰۰۰ |
این مطلب برای اولین بار توسط صادقی کاستومز از سراسر وب گردآوری، ویرایش و منتشر شده است. همچنین برای خرید و فروش خودرو و خدمات دیتیلینگ خودرو مانند نانوسرامیک، کاور بدنه، سقف کهکشانی، رینگ اسپرت، بادی فنس و … نیز از مشاوره رایگان مجموعه صادقی کاستومز استفاده نمایید.