بی ام و X1 یک کراس اوور SUV لوکس جمع و جور از خودروساز آلمانی BMW است. این خودرو نخستین بار در سال ۲۰۰۹ معرفی و نسل دوم آن که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد. بی ام و X1 به دلیل طراحی اسپرت، فضای داخلی کاربردی و دینامیک رانندگی جذابش شناخته شده است. بی ام و X1 دارای طراحی شیک و مدرن با جلوپنجره امضای بی ام و و متمایز، چراغ های جلو LED و خطوط برجسته بدنه است که باعث چابکی و مانور آن در محیط های شهری می شود. این خودرو همچنین یک فضای داخلی راحت و مجهز ساخته شده از مواد با کیفیت بالا و کابینی متمرکز برای راننده ارائه می دهد. این خودرو برای پنج سرنشین صندلی تعبیه کرده و فضای بار زیادی دارد که با تا کردن صندلی های عقب میتوان آن را افزایش داد.

بی ام و X1 در هر دو نوع پیکربندی دیفرانسیل جلو (sDrive) و تمام چرخ متحرک (xDrive) موجود است. همچنین بسته به بازار، طیف وسیعی از گزینه های موتور، از جمله انواع بنزینی و دیزلی را ارائه می دهد که اکثرا توربو شارژ هستند. شرکت BMW با استفاده از ویژگی هایی مانند ایربگ های متعدد، کنترل پایداری، کنترل کشش و ترمزهای ضد قفل، ایمنی را در بی ام و X1 در اولویت قرار می دهد. علاوه بر این، فناوری‌های ایمنی پیشرفته مانند نظارت بر نقاط کور، کروز کنترل تطبیقی، و سنسورهای پارک اغلب به‌عنوان تجهیزات اضافی اختیاری نیز در دسترس هستند.

موتور و مشخصات فنی بی ام و X1

بی ام و X1 طیف وسیعی از گزینه های موتور را ارائه می دهد که معمولاً بسته به بازار و سال مدل متفاوت است.

البته X1 اغلب به موتورهای بنزینی توربوشارژ مجهز می شود که تعادلی بین عملکرد و کارایی ارائه می دهد. این موتورها معمولاً عبارتند از:

  • موتور ۱.۵ لیتری سه سیلندر: این گزینه موتور کوچکتر اغلب در مدل های پایه یافت می شود. تعادل خوبی از قدرت و مصرف سوخت فراهم می کند.
  • موتور ۲.۰ لیتری چهار سیلندر: این موتور در قدرت های مختلف از حدود ۱۸۱ اسب بخار (در مدل های پایه) تا بیش از ۳۰۰ اسب بخار (در نسخه های با کارایی بالاتر مانند X1 M35i) موجود است.

همچنین در برخی بازارها، بی ام و X1 با موتورهای دیزلی عرضه می شود که به گشتاور بهینه و بهره وری سوخت معروف هستند که عمدتا با موتور ۲.۰ لیتری چهار سیلندر عرضه می شوند. این موتورها گشتاور پایین و راندمان سوخت خوبی را ارائه می دهند و آنها را برای رانندگی در مسافت های طولانی یا کسانی که به دنبال بهبود مصرف سوخت هستند مناسب می کند. و اما درباره گیربکس اینکه بی ام و X1 به طور معمول با یک گیربکس اتوماتیک استاندارد عرضه می شود که اغلب یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک است که تعویض دنده های روان و کارآمدی را ارائه می دهد.

سیستم محرکه بی ام و X1 نیز در هر دو پیکربندی دیفرانسیل جلو (sDrive) و تمام چرخ متحرک (xDrive) موجود است. مدل‌های sDrive نیرو را فقط به چرخ‌های جلو می‌فرستند، در حالی که مدل‌های xDrive نیرو را بین چرخ‌های جلو و عقب برای بهبود کشش و هندلینگ در شرایط مختلف رانندگی توزیع می‌کنند.

طراحی بدنه بی ام و X1

بی ام و X1 دارای طراحی بدنه شیک و امروزی است که طبیعت اسپرت و همه کاره آن را منعکس می کند. یکی از ویژگی های بی ام و X1 تناسب آن است. این خودرو ظاهری جمع و جور و ورزشی دارد و به عنوان یک کراس اوور لوکس جمع و جور طبقه بندی می شود. بی ام و X1 دارای بدنه ای به نسبت جمع و جور است که آن را برای محیط های شهری مناسب می کند. نسبت های کلی آن تعادلی بین عملکرد و اسپرت بودن را ایجاد می کند.

قسمت جلویی بی ام و X1 با جلوپنجره مشخصه BMW تزئین شده که اغلب با چراغ های جلوی LED شیک و مدرن احاطه شده است. جلوپنجره و چراغ های جلو به ظاهر جسورانه و متمایز X1 کمک می کند. سپر جلو دارای ورودی‌های هوای یکپارچه و چراغ‌های مه شکن است که بر حضور پویای SUV تأکید دارد.

بی ام و X1 همچنین دارای خطوط بدنه تیز و مشخص است که در امتداد طرفین قرار دارند و بر موضع اسپرت آن تأکید می کنند. این خطوط به حس حرکتی کلی X1 کمک کرده و به طراحی بدنه جذابیت بصری خاصی اضافه می کنند. درباره چرخ های بی ام و X1 نیز می توان گفت به طور معمول انواع مختلفی از گزینه های چرخ را ارائه می دهد که اندازه آنها از ۱۷ تا ۱۹ اینچ متغیر است. در قسمت پشتی X1 ، چراغ های LED براقی می بینیم که اغلب دارای طراحی متمایز L شکل هستند. طراحی ای که مشخصه طراحان BMW است. سپر عقب نیز دارای خروجی های اگزوز یکپارچه و یک عنصر دیفیوزر است که زیبایی اسپرت گونه X1 را بهبود می بخشد.

در بالای این خودرو نیز خط سقف با شیب کمی به سمت عقب مشاهده می شود که ظاهری پویاتر و کوپه مانند به آن بخشیده است. درب عقب معمولاً بزرگ است و دسترسی آسان به قسمت بار را فراهم می کند و این ویژگی بارگیری و تخلیه بار را راحت می کند.

طراحی داخلی و کابین بی ام و X1

طراحی داخلی بی ام و X1 ترکیبی از تجمل، راحتی و عملکرد است و تجربه رانندگی ممتازی را ارائه می دهد. X1 یک کابین جادار و خوش طرح ارائه می دهد که می تواند به راحتی حداکثر پنج مسافر را در خود جای دهد. چیدمان بر روی راننده متمرکز است، با کنترل ها و ابزار برای دسترسی و دید آسان.

بی ام و از مواد باکیفیت در سرتاسر فضای داخلی X1 استفاده کرده، از جمله سطوح لمسی نرم، لوازم داخلی ممتاز و تزئینات ظریف. این انتخاب مواد و پرداخت ها به یک محیط لوکس و پیچیده کمک کرده است.

بی ام و X1 صندلی هایی راحت را برای راننده و سرنشینان فراهم می کند. صندلی‌های جلو معمولاً قابل تنظیم هستند و ویژگی‌های مختلفی مانند تنظیم برقی، گرمایش و تهویه را ارائه می‌دهند. سرنشینان صندلی عقب از فضای پا و سر کافی برخوردارند و سواری دلپذیری را تجربه می کنند.

X1 همچنین جدیدترین سیستم اطلاعات و سرگرمی BMW را در خود جای داده است که اغلب بر روی صفحه نمایش لمسی با وضوح بالا ارائه می شود. این سیستم دسترسی آسان به ویژگی‌های مختلف از جمله ناوبری، کنترل‌های رسانه، ادغام تلفن هوشمند (مانند Apple CarPlay و Android Auto) و اتصال بلوتوث را امکان‌پذیر می‌سازد.

درباره فضای بار و به اصطلاح صندوق عقب X1 نیز همانطور که گفته شد، راه‌حل‌های ذخیره‌سازی عملی را در سرتاسر کابین ارائه می‌کند. از جمله جیب‌های بغل درب، جا لیوان‌ها و کنسول مرکزی. فضای بار عقب نیز فضایی سخاوتمندانه ای را برای چمدان یا سایر اقلام فراهم می کند و صندلی های عقب را می توان برای افزایش بیشتر ظرفیت بار جمع کرد.

شرکت بی ام و اغلب در مدل X1 از نورپردازی محیطی استفاده می کند که به رانندگان این امکان را می دهد تا نور داخلی را مطابق با ترجیحات خود تنظیم کنند. این تنظیمات البته با ظرافت و زیبایی خاصی انجام می شود و فضای کلی کابین را بهبود می بخشد.

ایمنی بی ام و X1

بی ام و X1 طیف وسیعی از ویژگی‌ها و فناوری‌های ایمنی را برای افزایش حفاظت از سرنشینان و پیشگیری از تصادف در خود جای داده است. یکی از این ابزراها، سیستم ترمز ضد قفل ABS  است که به جلوگیری از قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمزگیری کمک می کند و به راننده اجازه می دهد تا کنترل فرمان را حفظ کند. دیگر ویژگی در سیستم ترمز، کنترل پایداری پویا DSC است که با کاهش قدرت موتور و اعمال ترمز بر روی چرخ‌ها در صورت لزوم، به حفظ پایداری خودرو کمک می‌کند. سیستم کنترل کشش  TCS نیز از دیگر ویژگی های سیستم ایمنی این خودرو است که به جلوگیری از چرخش چرخ در هنگام شتاب گیری روی سطوح لغزنده کمک می کند.

توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD نیز با توزیع نیروی ترمز برای اطمینان از عملکرد موثر ترمز، با فرآیند ایمنی بی ام و X1 کمک کرده است. کمک ترمز نیز وقتی موقعیت های ترمز اضطراری را حس می کند، حداکثر نیروی ترمز را برای کاهش فواصل توقف اعمال می کند. کنترل ترمز در پیچ ها CBC نیز از دیگر ویژگی های مهم بی ام و X1 است. تاین سیستم، نیروی ترمز اضافی را برای چرخ ها در هنگام پیچیدن فراهم می کند تا پایداری را بهبود بخشد.

کنترل فرود از تپه یا بلندی HDC نیز با حفظ خودکار سرعت تعیین شده، به فرودهای کنترل شده در شیب های تند کمک می کند. درباره سیستم های ایمنی غیر فعالی نیز، نخستین مورد ایربگ های متعدد است. X1 مجهز به کیسه های هوای جلو، جانبی و پرده ای برای محافظت از سرنشینان در صورت برخورد است. دیگر مورد سیستم کمربند ایمنی است. این خودرو دارای کمربندهای ایمنی سه نقطه ای برای همه موقعیت های صندلی، با پیش کشنده و محدود کننده نیرو برای بهینه سازی حفاظت از سرنشینان است.

ستون فرمان تاشو نیز از دیگر موارد خاص X1 برای ایمنی بیشتر است. ستون فرمان به گونه ای طراحی شده است که در صورت برخورد از تا شود و خطر آسیب را کاهش دهد. تکیه‌گاه‌های ضربه‌گیر نیز در صورت برخورد از عقب، به‌طور خودکار به جلو و بالا حرکت می‌کنند تا خطر آسیب‌های ناشی از ضربه را به حداقل برسد. ساختار بدنه تقویت‌شده X1 نیز از مواد با مقاومت بالا و تقویت‌کننده‌های ساختاری برای ایجاد یک محدوده ایمنی قوی در اطراف سرنشینان استفاده می‌کند.

دیگر سیستم ایمنی به کار رفته در بی ام و X1، سیستم های کمک به راننده است. یکی از آنها سیستم هشدار برخورد از جلو است که در صورت تشخیص برخورد احتمالی با وسیله نقلیه جلویی به راننده هشدار می دهد و به کاهش یا جلوگیری از تصادف کمک می کند. ترمز اضطراری خودکار نیز می تواند در صورت قریب الوقوع بودن برخورد از جلو، ترمز را به طور خودکار اعمال کند و به پیشگیری از تصادف یا کاهش شدت آن کمک کند. نظارت بر نقاط کور نیز از سنسورها برای شناسایی وسایل نقلیه در نقاط کور استفاده می کند و به راننده هشدار می دهد تا از برخورد احتمالی در هنگام تغییر خط جلوگیری کند.

5/5 - (2 امتیاز)