به نقل از سراسر وب در صادقی کاستوم؛

به بهانهٔ معرفی نسل جدید مرسدس بنز E کلاس، با نگاهی به ۱۰ مدل برجسته در تاریخ این خودرو، مروری بر پیشینهٔ سدان نمادین اشتوتگارتی‌ها داریم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

مرسدس بنز E کلاس چیزی فراتر از یک سدان لوکس معمولی است. این خودرو یک نماد است. نماد چرخ‌دار نوآوری، دوام و گاهی پرفورمنس باورنکردنی. هرچند این روزها شاسی‌بلندها به انتخاب بسیاری از خریداران تبدیل شده‌اند اما زمانی E کلاس ستون فقرات سبد محصولات مرسدس بود. به‌تازگی نسل جدید این خودرو با کد W214 معرفی شده و بنابراین حالا زمان خوبی برای مرور کردن تاریخچهٔ این سدان مشهور آلمانی خواهد بود. البته بجای آنکه صرفاً تاریخچهٔ هر نسل را مرور کنیم، تصمیم گرفتیم ۱۰ مدل نمادین از تاریخ طولانی E کلاس را انتخاب و معرفی کنیم.

۱-مرسدس بنز ۲۸۰E نسل W114

هرچند این خودرو از لحاظ فنی یک E کلاس نیست ولی سلف E کلاسی محسوب می‌شود که امروز می‌شناسیم. W114 که در سال ۱۹۶۸ معرفی شد، یکی از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین محصولات آن زمان مرسدس محسوب می‌شد. این خودرو با ظاهری تازه و سیستم تعلیق جدید معرفی شد اما شاید مطلوب‌ترین ویژگی آن را بتوان پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری شش سیلندر خطی دانست که ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۷ نیوتن متر گشتاور داشت. W114 همچنین با کمربندهای ایمنی قفل شونده در هنگام کشش ناگهانی و پد نرم روی غربیلک فرمان، در ایمنی هم پیشگام بود.

۲-مرسدس بنز ۳۰۰D نسل W123

مرسدس W123 که بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۶ تولید شد یکی از جان‌سخت‌ترین خودروهای جهان محسوب می‌شود. نمونه‌های زیادی از این خودرو به کارکردهای میلیون کیلومتری رسیده‌اند و به همین دلیل بسیاری آن را بهترین مرسدس تاریخ می‌دانند. W123 با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌شد که هرچند همهٔ آن‌ها جان‌سخت بودند اما نمونه‌های دیزلی از همه دوام بالاتری داشتند. مرسدس این ماشین را به‌گونه‌ای طراحی کرده بود که بااقتدار در بزرگراه حرکت کند، در تصادفات از سرنشینان محافظت کند و بدون ترس از خراب شدن راهی بیابان شود. هرچند W123 قیمت بالایی داشت اما طی ۱۰ سال ۲.۷ میلیون دستگاه فروخت که نشان از محبوبیت فوق‌العادهٔ آن دارد.

۳-مرسدس بنز S123

در نسل W123 همچنین اولین استیشن کارخانه‌ای مرسدس هم با کد S123 تولید شد. این خودرو فوراً توسط خانواده‌های مرفهی که به یک استیشن لوکس و کاربردی نیاز داشتند مورد استقبال قرار گرفت. امروز نیز پس از گذشت نزدیک به نیم قرن، S123 یکی از کلکسیونی‌تری مدل‌های خانوادهٔ W123 محسوب می‌شود. این استیشن هم مثل برادر سدان خود با ایمنی فوق‌العاده‌ای در تصادفات طراحی شده بود. یکی از ویژگی‌های ایمنی این ماشین طراحی ستون فرمان بود که هنگام تصادف به سمت بالا حرکت می‌کرد تا به سر یا سینهٔ راننده برخورد نکند.

۴-مرسدس بنز ۳۰۰E نسل W124

W124 که در سال ۱۹۸۶ معرفی شد، تفاوت فاحشی با نسل قبلی داشت. این خودرو با کاهش چشمگیر استفاده از کروم، پیش‌نمایشی از زبان طراحی جدید مرسدس بود و با ضریب درگ ۰.۲۹ آیرودینامیک‌ترین خودروی جهان در آن زمان محسوب می‌شد. W124 همچنین در نسخهٔ ۳۰۰E با یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی با ۱۸۵ اسب بخار قدرت، اسپرت‌ترین سدان میان سایز مرسدس محسوب می‌شد. این خودرو به لطف سیستم تعلیق چند اتصالی پیشرفتهٔ عقب هندلینگ عالی و توانایی‌های دینامیکی شگفت‌انگیزی داشت و مثل اسلاف خود در ایمنی هم پیشگام بود. برف‌پاک‌کن تکی جلوی W124 که ۸۶ درصد از شیشه را پاک می‌کرد یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن به‌حساب می‌آمد. W123 در سال ۱۹۹۳ دومین فیس‌لیفت خود را تجربه کرد و رسماً E کلاس نام گرفت.

۵-مرسدس بنز A124/C124

در نسل W124 مثل نسل‌های قبلی یک نسخهٔ کوپهٔ شیک هم وجود داشت اما برای اولین بار نسخهٔ کانورتیبل هم به این خانواده اضافه شد. نسخهٔ کوپه در اواخر دههٔ ۹۰ معرفی شد و توسط ثروتمندانی که خواهان تجمل نسخهٔ سدان در فرم زیبای کوپه بودند مورد استقبال قرار گرفت. C124 با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌شد اما جذاب‌ترین آن‌ها نسخهٔ افسانه‌ای Hammer بود که توسط AMG ساخته شد. این نسخه پیشرانهٔ ۶ لیتری V8 قدرتمند ۵۶۰ SEL را قرض گرفت که با ۳۸۵ اسب بخار قدرت، پرفورمنسی در حد سوپرکارهای آن زمان را فراهم می‌کرد درحالی‌که همچنان سواری راحتی داشت. نسخهٔ کانورتیبل هم اولین مدل روباز چهارنفرهٔ مرسدس پس از ۲۰ سال محسوب می‌شد. بعداً هردو مدل کوپه و کانورتیبل با CLK جایگزین شدند تا اینکه در دههٔ ۲۰۱۰ دوباره E کلاس کوپه و کانورتیبل بازگشتند.

۶-مرسدس بنز ۵۰۰E

شاید افسانه‌ای‌ترین مدل در نسل W124 را بتوان ۵۰۰E دانست که برای مغلوب کردن اصلی‌ترین رقیب مرسدس ساخته شد. در آن زمان ب‌ام‌و M5 بهترین سدان پرفورمنس بازار بود و اشتوتگارتی‌ها می‌خواستند آن را به زیر بکشند. دراین‌بین اما مشکلی وجود داشت. مهندسان مرسدس در آن زمان به توسعهٔ S کلاس نسل W140 مشغول بودند و نیروی کافی برای توسعهٔ یک سدان اسپرت وجود نداشت. به همین دلیل، مرسدس سراغ پورشه رفت و مهندسی یک نسخهٔ اسپرت بر اساس W124 را درخواست کرد. پورشه نیز با قرار دادن پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 متعلق به مدل SL با ۳۲۲ اسب بخار قدرت در سینهٔ E کلاس، مأموریت خود را به بهترین نحو انجام داد. از ۵۰۰E تنها ۱۰,۴۷۹ دستگاه ساخته شد. آن را به یکی از خاص‌ترین E کلاس‌های تاریخ تبدیل کرد.

۷-مرسدس بنز W210

نسل W210 با مشکلات کیفی، بدنهٔ مستعد پوسیدگی و ایرادات برقی، اصلاً E کلاس خوش‌نامی نبود و به همین دلیل شاید فکر کنید نباید جایی در این لیست داشته باشد اما در این نسل برای اولین بار ویژگی طراحی منحصربه‌فردی ارائه شد که توسط چندین نسل بعد E کلاس مورداستفاده قرار گرفت. طراحی چهار چراغ جلو هنگام معرفی انتقادات زیادی را برانگیخت و مخالفان با حمله به طراحی W210 آن را بشدت زشت توصیف کردند اما همین طراحی بحث‌برانگیز به امضای E کلاس تبدیل شد و طرفداران زیادی پیدا کرد.

۸-مرسدس بنز E55 AMG نسل W211

مرسدس علیرغم عرضهٔ مدل ۵۰۰E و بعداً E55، موفق نشده بود به برتری ب‌ام‌و در بخش سدان‌های پرفورمنس پایان دهد و زمانی که M5 نسل E39 در سال ۱۹۹۹ به بازار آمد عملاً قوانین سدان‌های اسپرت را بازنویسی کرد. این سدان باواریایی، E55 نسل W210 را تار و مار کرد و مرسدس مجبور شد دوباره پشت میز مهندسی بازگردد. بدین ترتیب، چند سال بعد E55 نسل W211 به بازار آمد و با پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ که ۴۷۵ اسب بخار قدرت داشت، M5 را بشدت تهدید کرد. این ماشین با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت تنها ۴.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین سدان تولیدی جهان لقب گرفت.

۹-مرسدس بنز E کلاس نسل W212

W212 یکی دیگر از مدل‌های قابل‌احترام در تاریخ E کلاس محسوب می‌شود زیرا پس از مشکلاتی که در نسل‌های W210 و W211 نام این سدان نمادین را مخدوش کردند، این نسل دوباره کیفیت ساختی که از E کلاس انتظار می‌رفت را ارائه کرد. کابین زیبا و تکنولوژی‌های فراوان، W212 را به خودرویی چشمگیر برای زمان خود تبدیل کرده بودند اما ویژگی‌های جذاب این ماشین به همین‌جا ختم نمی‌شد و W212 در بخش ایمنی هم با ارائهٔ سیستم‌هایی مثل ترمز اضطراری خودکار و پایش نقاط کور، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. هرچند امروزه این سیستم‌ها را تقریباً در همهٔ خودروها می‌بینیم اما بیش از یک دهه پیش چیزی تخیلی بودند. بااین‌حال، مطمئناً علاقه‌مندان به پرفورمنس، W212 را با مدل خیره‌کنندهٔ E63 به یاد می‌آورند که با نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 ارائه می‌شد.

۱۰-مرسدس AMG E63 S نسل W213

مطمئناً یکی از رعب‌انگیزترین سدان‌های مرسدس، E63 نسل W213 است. این خودرو یکی از بهترین ساخته‌های تاریخ AMG محسوب می‌شود و به لطف پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۶۱۲ اسب بخار قدرت، تحسین سراسر جهان را برانگیخت؛ اما با ورود به عصر الکتریکی، E63 نسل W213 پایان یک دورهٔ مهم خواهد بود زیرا در نسل جدید E کلاس، مرسدس کاملاً پیشرانه‌های هشت سیلندر را کنار گذاشته است و بنابراین، به‌احتمال‌زیاد E63 آینده با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی هیبریدی ارائه خواهد شد. به همین دلیل، E63 S به یک افسانه تبدیل خواهد شد و زمانی که خودروهای الکتریکی کل بازار را تصاحب کنند، به گذشته نگاه خواهیم کرد و غرش هیجان‌انگیز موتور ۴ لیتری V8 را به خاطر خواهیم آورد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵ از مجموع ۲ رای ۲۰ ثانیه پیش خواندن این مطلب ۵ دقیقه زمان میبرد


توجه! این مقاله برای اولین توسط صادقی کاستوم از سراسر وب گردآوری و منتشر شده است.


ارتباط با مجموعه:

صادقی کاستوم، بزرگترین مرکز خدمات خودرو و دیتیلینگ در ایران، ارائه دهنده خدمات نانو سرامیک، سقف کهکشانی، رینگ اسپورت و کاور بدنه، شیشه دودی ماشین، صافکاری PDR و چرم فرمان می باشد که می توانید برای استفاده از خدمات به آدرس اصفهان، خیابان حکیم نظامی، مجموعه صادقی کاستوم به شماره تماس ۰۹۱۳۲۱۰۷۸۳۳ مراجعه نمایید.

امتیاز دهید