به نقل از سراسر وب در صادقی کاستوم؛

بی‌ام‌و در طول تاریخ خود چهار پیشرانه ۱۲ سیلندر با کدهای M70، M73، N73 و N74 را تولید کرده است و می‌خواهیم در ادامه ویژگی‌های خاص نیروگاه آهنین N74 را بررسی کنیم. به نظر شما چه چیزی باعث شد N74 در یادها باقی بماند؟

پیشرانه N74 اولین پیشرانه ۱۲ سیلندر توربوی تولیدی مونیخ بود و علاوه بر آن در کل محصولات رولزرویس نیز بکار رفت. در سال قبل N74 به‌صورت رسمی از محصولات بی‌ام‌و حذف شد و آخرین مدلی که به نیروگاه ۱۲ سیلندر مجهز بود بی‌ام‌و M760i فاینال V12 ادیشن ۲۰۲۲ نام داشت.

قدرت: پیشرانه ۱۲ سیلندر N74 می‌تواند تا ۶۰۲ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. به این ترتیب N74 یکی از قوی‌ترین پیشرانه‌های تاریخ بی‌ام‌و به شمار می‌رود.

تکنولوژی: این پیشرانه به تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای همچون تزریق مستقیم سوخت، زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و توربو مجهز بوده و به همین خاطر پرفورمنس و راندمان بالایی دارد.

نرمی: پیکربندی ۱۲ سیلندر خورجینی N74 باعث شد پیشرانه‌ای فوق‌العاده نرم تولید شود و از نظر لرزش یا صدای تولیدی جزو بهترین‌ها باشد. همین امر باعث می‌شود پیشرانه موردبحث تجربه سواری بسیار لوکس و آرامی را ارائه نماید. به همین خاطر است که چنین نیروگاهی در محصولات رولزرویس بکار رفته است.

وزن کم: علیرغم ابعاد و قدرت قابل‌توجه، پیشرانه موردبحث به‌طور سورپرایز کننده‌ای سبک‌وزن است که دلیل آن ساختار آلومینیومی‌اش خواهد بود. همین موضوع به بهبود هندلینگ و پرفورمنس کلی خودروهای مجهز به پیشرانه N74 کمک می‌کند.

وضعیت انحصاری: پیشرانه N74 بسیار کمیاب بوده و فقط در برخی محصولات تولید محدود همچون بی‌ام‌و ۷۶۰Li و رولزرویس گوست بکار رفته است. همین موضوع باعث شده خودروهای مجهز به نیروگاه یاد شده در کلکسیون‌ها حضور یابند. شایان ذکر است اولین بار با استفاده از پیشرانه N74 بود که بی‌ام‌و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک را نیز بکار برد.

نسخه‌های گوناگون: بی‌ام‌و چهار نسخه گوناگون از پیشرانه ۱۲ سیلندر N74 با کدهای N74B60، N74B66، N74B66TU و نهایتاً N74B68 را تولید کره است که این آخری دارای بیشترین حجم یعنی ۶.۷۵ لیتر بوده و در خودروهای فانتوم، کالینان و گوست بکار رفته است. قدرت این نسخه به ۵۶۳ اسب بخار و گشتاور آن به ۸۲۰ نیوتون متر می‌رسد. البته پیشرانه N74B66TU با حجم ۶.۶ لیتر و قدرت ۶۰۲ اسب بخار در دسترس بود و می‌توانست خودرو را به حداکثر سرعت ۳۰۶ کیلومتر در ساعت برساند.

نسخه N74B60 در خودروهای بی‌ام‌و ۷۶۰i/760Li نسل F01/F02/F03 و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ بکار رفت. نسخه N74B66 در خودروهای متنوع‌تر رولزرویس نصب شد که شامل رولزرویس گوست ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رولزرویس گوست V سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰، ایدون گرین پانتن کوپه (یک کوپه لوکس بریتانیایی با ظاهر رترو)، رولزرویس ریث ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ و رولزرویس دون ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ است. وجود دو حرف پایانی TU در نسخه N74B66TU به معنی ارتقای فنی است. پیشرانه یاد شده از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ و در خودروی بی‌ام‌و M760Li xDrive نسل G12 بکار رفته است. پیشرانه N74B68 نیز در حال حاضر روی خودروهای رولزرویس فانتوم ۲۰۱۷ به بعد، کالینان ۲۰۱۸ به بعد و گوست ۲۰۲۱ به بعد دیده می‌شود.

چرا بی‌ام‌و پیشرانه ۱۲ سیلندر خود را حذف کرد؟ از آنجایی که پیشرانه‌های ۸ سیلندر کنونی همان پرفورمنس نیروگاه‌های ۱۲ سیلندر را ارائه می‌کنند بنابراین توجیه حضور نمونه‌های حجیم در خطوط تولید سخت است. معرفی مدل‌های ۸ سیلندر پلاگین هیبریدی جدید باعث شده‌اند حفظ پیشرانه ۱۲ سیلندر بی‌ام‌و تقریباً غیرممکن باشد. همچنین تقاضای محدود برای بی‌ام‌و M760Li نیز نقش مهمی در تصمیم ژرمن‌ها داشته است. اگرچه این قلب تپنده پرفورمنس احساس‌برانگیزی داشت اما باید بازنشسته می‌شد. افرادی که به دنبال نمونه‌های دست‌دوم خودروهایی همچون M760i یا M760Li باشند خواهند توانست آن‌ها را با قیمت معقولی در بازار پیدا کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵ از مجموع ۱ رای ۷ دقیقه پیش خواندن این مطلب ۲ دقیقه زمان میبرد

توجه! این مقاله برای اولین توسط صادقی کاستوم از سراسر وب گردآوری و منتشر شده است.

ارتباط با مجموعه:

صادقی کاستوم، بزرگترین مرکز خدمات خودرو و دیتیلینگ در ایران، ارائه دهنده خدمات نانو سرامیک، سقف کهکشانی، رینگ اسپورت و کاور بدنه، شیشه دودی ماشین، صافکاری PDR و چرم فرمان می باشد که می توانید برای استفاده از خدمات به آدرس اصفهان، خیابان حکیم نظامی، مجموعه صادقی کاستوم به شماره تماس ۰۹۱۳۲۱۰۷۸۳۳ مراجعه نمایید.

امتیاز دهید